Klamar, A.*, Horvath, D.*, Keith, N., & Frese, M. (2022). Inducing Error Management Culture – Evidence From Experimental Team Studies. Frontiers in Psychology, 12, 716915.
*geteilte Erstautorenschaft
Horvath, D.*, Klamar, A.*, Keith, N., & Frese, M. (2021). Are all errors created equal? Testing the effect of error characteristics on learning from errors in three countries. European Journal of Work and Organizational Psychology, 30(1), 110-124.
*geteilte Erstautorenschaft
Horvath, D., Keith, N., Klamar, A., & Frese, M. (2022). How to Induce an Error Management Culture: Experimental Evidence from Newly Formed Teams. Journal of Business and Psychology, 38(4), 763-775.
Keith, N., Horvath, D., Klamar, A., & Frese, M. (2022). Failure to Learn From Failure is Mitigated by Loss-Framing and by Corrective Feedback: A Replication and Test of Boundary Conditions of the Tune-out Effect. Journal of Experimental Psychology: General, 151(8), e19–e25.
Keith, N., Horvath, D., & Klamar, A. (2020). The More Severe the Merrier: Severity of Error Consequences Stimulates Learning From Error. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 93(3), 712-737.
Röseler, L., Weber, L., Helgerth, K., … Horvath, D., Klamar, A., … Schütz, A. (2022). The Open Anchoring Quest Dataset: Anchored Estimates from 96 Studies on Anchoring Effects. Journal of Open Psychology Data, 10(1), 16. http://doi.org/10.5334/jopd.67
|
zum Thema Fehlermanagement und Lernen aus Fehlern in Organisationen
Klamar, A., & Fischer, S. (2023). Die Rolle der Fehlermanagementkultur in der Gestaltung neuer Arbeitsumgebungen. In B. Badura, A. Ducki, M. Meyer, & H. Schröder (Hrsg.), Fehlzeiten-Report 2023.
Klamar, A., Horvath, D., & Keith, N. (2022). Themenheft Aus Flops in der Gesundheitsförderung lernen (Kapitel "Herausforderungen" und "Empfehlungen"). Landesvereinigung für Gesundheit und Akademie für Sozialmedizin Niedersachsen e. V., Deutschland.
Horvath, D., Klamar, A., & Keith, N. (2023). Fehler machen heißt nicht gleich scheitern: Wie eine positive Sicht auf Fehler Leistung und Lernen fördern kann. Report Psychologie, 48(4), 14–17.
zum Thema Personalgewinnung und Personalmarketing
Felfe, J., Reiner, A., & Klamar, A. (2022). Die Entwicklung des Hamburger Stärkentests „Berufe Radar“ als Berufsorientierungstool für Absolventinnen und Absolventen sowie Berufseinsteigerinnen und Berufseinsteiger. Jahresbericht Wehrwissenschaftliche Forschung. Bundesministerium der Verteidigung.
Felfe, J., Klamar, A., & Reiner, A. (2021). Berufe Radar. Online-Tool der Bundeswehr zur Berufsorientierung und Personalgewinnung. Abrufbar unter www.beruferadar.de.
Felfe, J., Reiner, A., & Klamar, A. (2021). Hamburger Stärkentest „Berufe Radar“. [Manual zum Personalgewinnungstool „Berufe Radar“ der Bundeswehr] Eigenverlag der Helmut-Schmidt-Universität/Universität der Bundeswehr Hamburg.
zum Thema Führung
Klamar, A., Felfe, J., Krick, A., Röttger, S., Renner, K.-H., & Stein, M. (2018). Die Bedeutung von gesundheitsförderlicher Führung und Commitment für die Mitarbeitergesundheit. Wehrmedizinische Monatsschrift, 62(8), 260-265.
|
Klamar, A., & Horvath, D. (2023, May 24-27). Erring outside the box – (Learning from) errors in organisations and beyond [Symposium]. European Association of Work and Organizational Psychology (EAWOP) 21st Congress, Katowice, Poland.
Klamar, A., Horvath, D., & Keith, N. (2023, May 24-27). The tip of the iceberg – Can a positive view on errors in mission statements as expression of organisational error culture predict firm success? In A. Klamar & D. Horvath (Chairs), Erring outside the box – (Learning from) errors in organisations and beyond [Symposium]. European Association of Work and Organizational Psychology (EAWOP) 21st Congress, Katowice, Poland.
Klamar, A., Horvath, D., & Keith, N. (2019, May 29-June 1). Severity of error consequences and its effect on learning from errors [Poster presentation]. European Association of Work and Organizational Psychology (EAWOP), 19th Congress, Turin, Italy.
Klamar, A., Horvath, D., Keith, N., & Frese, M. (2019, April 4-6). Comparing outcomes of error-related trainings – An experimental lab study [Poster presentation]. Society for Industrial and Organizational Psychology (SIOP), 34th Annual Conference, National Harbor, MD, USA.
Klamar, A., Horvath, D., & Keith, N. (2018, August 10-14). Error Management Culture, Communication, and Team Performance: A Virtual Lab Study. In C. Seckler & P. Verdin (Chairs), Errors in Organizations: Bridging Research Streams to Explore New Grounds [Symposium]. Academy of Management (AoM), 78th Annual Meeting, Chicago, IL, USA.
Horvath, D., Klamar, A., & Keith, N. (2023, April 19-22). The more severe not always the merrier: Interaction of error features on learning [Poster presentation]. Society for Industrial and Organizational Psychology (SIOP), 38th Annual Conference, Boston, MA, USA.
Horvath, D., Klamar, A., Keith, N., & Frese, M. (2020, June 15-17). How to induce error management culture: Experimental evidence from newly formed teams [Poster presentation]. Society for Industrial and Organizational Psychology (SIOP), 35th Annual Conference, Austin, TX, USA.
Horvath, D., Klamar, A., Keith, N., & Frese, M. (2018, April 19-21). Learning from errors: Experimental evidence from the U.S., Germany, and Hungary [Poster presentation]. Society for Industrial and Organizational Psychology (SIOP), 33rd Annual Conference, Chicago, IL, USA.
Horvath, D., Keith, N., Klamar, A., & Frese, M. (2022, April 27-30). Learning from Failure and from Success: Boundary Conditions of the Tune-out Effect [Poster presentation]. Society for Industrial and Organizational Psychology (SIOP), 37th Annual Conference, Seattle, WA, USA.
|
Klamar, A., Horvath, D., Keith, N., & Frese, M. (2018, September 17-20). Der Effekt von Fehlermanagementkultur auf Teamleistung. In D. Horvath und A. Klamar (Chairs), Fehlermanagementkultur, Fehlerorientierung und Lernen aus Fehlern: Neue Erkenntnisse [Symposium]. 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Frankfurt.
Klamar, A., Horvath, D., Funken, R., Frese, M., & Keith, N. (2017, September 13-15). Error Orientation across Cultures: Evidence from the GLOBE-Study. Vortrag auf der Tagung der Fachgruppe Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Dresden.
Klamar, A., Felfe, J., Krick, A., Bachmann, S., Elprana, G. & Renner, K.-H. (2016, September 18-22). The Interplay of Health-oriented Leadership and Commitment for Employee‘s Health. Vortrag auf dem 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig.
Klamar, A., Scheel, T., & Korunka, C. (2014, September). Steigende Arbeitsanforderungen und persönliche Initiative in professionellen Dienstleistungsunternehmen: Umgang mit Fehlern als „Stellschraube“. Vortrag auf dem 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bochum.
Horvath, D., Klamar, A., & Keith, N. (2023, September 12-15). Fehlerkultur und Unternehmenserfolg: Welche Rolle spielen Unternehmensleitbilder? [Poster presentation]. Fachgruppe Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Kassel.
Horvath, D., Klamar, A., Keith, N., & Frese, M. (2021, September 22-24). Wie kann man eine Fehlermanagementkultur induzieren? Experimentelle Evidenz von neugeformten Teams [Poster presentation]. Fachgruppe Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Chemnitz.
Horvath, D., Klamar, A., Keith, N., & Frese, M. (2019, September 25-27). Lernen aus Fehlern, aber wie? Ein Vergleich verschiedener Arten fehlerbezogener Trainings [Poster presentation]. Fachgruppe Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Braunschweig.
[Auszeichnung für die beste Posterpräsentation der Tagung]
Horvath, D., & Klamar, A. (2018, September 17-20). Fehlermanagement-kultur, Fehlerorientierung und Lernen aus Fehlern: Neue Erkenntnisse [Symposium]. 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Frankfurt.
|